Akıştayım, Akıştasın, Akışta

Şu son yıllarda dillere pelesenk olmuş “akışta olma” halini masaya yatırmak istiyordum uzunca zamandır. Malum bazı kavramlar adeta moda gibi, giyilip çıkarılırcasına, hayatımıza girip çıkıyor.

Aslında gerçekten “trendy” olmaktan çok öte, ezeli ebedi hayatımızda olması gereken çok çok önemli bir kavram akış. Yazılarımda ve tüm çalışmalarımda hedeflediğim hayat kalitesine de katkısı büyük.

Gel gelelim, moda olması nedeniyle, sıklıkla içi boşaltılmış bir çok kavramdan da biri. Ne yazık ki..

Çoğu kişinin derinlemesine bilmeden kullanarak sığlaştırdığı bir durum.

Nedir peki genelde anlaşılan ve kullanılan hali akışın ?

Tabiri caizse yan gelip yatmak !!!

Evet, bunu çok kişide gözlemledim kendi hayatımdan örneklemem gerekirse.

“Kendimi akışa bıraktım, rüzgar nereye eserse, benden bu kadar..” ifadeleri eşliğinde, çabadan, emekten uzak pasif bir hal algısı yaratılıyor akış için.

Oysa akış, aktif hatta yer yer pro-aktif bir olgu.

Doğru okudunuz, akış kendini yaprak gibi rüzgara ya da kağıttan bir gemi gibi suya bırakmak değil.

Peki nedir ?

Burada Akış(Flow) Teorisi’nin yaratıcısı psikolog Mihaly Csikszentmihalyi’den bahsetmemek olmaz.

Akış, bireyin bir aktivite ile bütünüyle meşgul olması, adeta kaybolması halidir. Belli hedefler peşinde kişi kendini kaptırır, zaman-mekan algısı bulanıklaşır.

Akış, çok yüksek düzeyde bir odaklanma gerektirir.

Bir miktar zorlanma (İngilizce’de challengeolarak ifade edilen durum) da işin içindedir.

Bu zorlanmakısmı akışı anlamakta en önemli kısım fikrimce. Zira yukarıda bahsettiğim yanlış anlamaların temelinde akışın hiçbir çaba/zorlanma içermemesi algısı yatıyor.

Belli miktar zorlanma odaklanmayı kolaylaştırırken, daha düşük zorlanma bıkkınlığa, daha yüksek oranda bir zorlanma ise aşırı strese yol açarak akış halinden çıkmayı getiriyor.

Görsel olarak akışı harikulade özetleyen yine Csikszentmihalyi’nin Akış Teorisi tablosunu aşağıda bulabilirsiniz.

Çinli bilgisayar oyunları tasarımcısı Jenova Chen de oyunlarda akış teorisini incelediği bir tez ve proje hazırlayarak, oyuncunun becerisi arttıkça oyun zorluğunun da buna uygun olarak artmasının beklendiği sonucuna ulaşmıştır.

Yani zorluk derecesi bilgi-beceri ile doğru orantılı şekilde artmalıdır. Aksi takdirde bir akış halinden söz edilemez.

Bilimsel bilgilerin ışığında, şimdi güncel aktivitelerden örnekleme yaparak daha da netleştirelim.

Örneğin aynı aktiviteyi yıllarca aynı seviyede yapmak insana keyif vermez hepimizin bildiği gibi.

Bir noktadan sonra otomatikleşme gelir ve otomatikleşme de zihnin akıştan çok, o yapılan iş dışındaki bir sürü şeyle meşgul olmasını getirir. Ki bu da zaten akış tanımının tam zıddı durumdur.

En iyi anlar genellikle bir kişinin bedeni ve zihni zor ve değerli bir şeyi başarmak için gönüllü bir çabayla sınırlarına kadar zorlandığında olur.

Peki ne yapacağız, nasıl akış hallerini hayatımızda daha çok arttıracağız diye sorduğunuzu duyar gibiyim 🙂

Shaa Wasmund Mbe ve Richard Newton akışta olmak için yapılacakları güzel ve pratik bir reçete halinde sunmuşlar, elinizin altında olmasının faydasına inanarak ben de sizlerle paylaşmak isterim:

 

  • Net hedefler koymak

 

  • Ortalamanın üzerindeki zorluklarla ortalamanın üzerindeki yeteneklerin eşleşmesi

 

  • Anında geribildirim imkanı veren aktiviteler, yani iyi yapıp yapmadığınızı, bir ayarlama gerekip gerekmediğini anlamanız

 

  • Üzerinde doğrudan etkiniz olan (kişisel kontrolün üst düzeyde olduğu) aktiviteler

 

  • Yüksek derecede konsantrasyon

 

Bu bilgileri bilerek, bundan sonra akışta olacağınız aktiviteleri fazlalaştırmak, ister iş hayatınızda ister özel hayatınızda, hayat kalitenizi, aldığınız hazzı ve kendinizi geliştirme fırsatlarını adeta bir kaynaktan fışkırır gibi sonsuz bir döngüye çevirerek önünüze serecektir.

Siz ne olduğunu anlayamadan hem de..

Mutluluk akışta..

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: